«هفته روابطعمومی» طی چندسال گذشته به زمینه و عرصهای برای ظهور همدلی و همصدایی جامعه روابطعمومی کشور در مورد موضوعات مساله محور و مبتلابه روابطعمومی در سازمانها و جامعه تبدیل شده است. برنامههای متنوع هفته روابطعمومی که با ابتکار و پیشنهاد همه فعالان و علاقهمندان حوزه روابطعمومی در کشور، پیشنهاد و برنامهریزی شده است، به یک «رویداد ارتباطی ملی» مهم تبدیل شده که هرسال بر تعداد مشارکتکنندگان و حضور فعال پژوهشگران، کارشناسان و کارگزاران روابطعمومی درآن افزوده میشود. در واقع میتوان گفت که هفته روابطعمومی اکنون دارای یک «سرمایه اجتماعی و اعتبار اجتماعی» است که این مهم جز با شبکهسازی و تعاملات مستمر و همدلانه، احساس مسئولیت اجتماعی در برابرحرفه و رشته روابطعمومی از سوی همهی دستاندرکاران و فعالان این عرصه درکشور میسر نمیشد.
همانطور که میدانیم یکی از چالشهای مهم جامعه ما چالش ارتباطی و نبود گفتگو و دیالوگ بین طرفین ارتباط است. بین دولت (سازمان) و مردم، بین سیاستگذاران و مجریان، بین مدیران و کارکنان، بین تئوری و عمل، بین دانشگاه و بازار، بین رسانهها و روابطعمومیها. هفته روابطعمومی فرصتی است برای شکلگیری گفتگو بین فعالان روابطعمومی و متخصصان و پژوهشگران و سیاستگذاران و مدیران ارشد سازمانها و روابطعمومی و رسانهها. این گفتگو میتواند به نزدیک شدن ذهنها و نگرشها، بهاشتراکگذاری دانش و تجربهها، دادن مشاورههای موثر و مثبت و نهایتاً به صمیمت و روابط همدلانه منجر شود.
در واقع هفته روابطعمومی بهانهای است که ما به ارتباطات گفتگومحور با همدیگر بپردازیم نه دورهمیهای بیحاصل.
در هفته روابطعمومی باید متخصصان و کارگزاران حرفهای روابطعمومی، مسئولانه این هفته و برنامههای آن را رصد، پیگیری، نقد، تحلیل و ارزیابی کنند تا بتوان «روابطعمومی» را به عنوان «نماد دیالوگ» در سازمان، جامعه و نهادهای سیاستگذار برای حل بحرانها، چالشها و مسالهها از طریق ابتکارات «گفتگومحور» معرفی کنند و زمینههای ارتقای جایگاه روابطعمومی در نقش «سفیران گفتگو» با درون و برون سازمان و نه سخنگوی یکطرفه سازمان را فراهم سازند. سفیران دیالوگ برای موفقیت برنامههای سازمان و کشور، نیاز به نگاه راهبردی بلندمدت به روابط سازمان و مخاطبان هدف دارند. لذا برنامههای ارتباطی خود را بر مبنای تفاهم و سود متقابل مردم و سازمانها تنظیم میکنند نه نگاه ابزاری و فرصت طلبانه به مخاطبان. نگاه گفتوگو محور همه رویدادها و پدیدهها را به دیده ظرفیت میبیند.
امیدوارم که هفته روابطعمومی طی دوره های اخیر توانسته باشد که زمینه شکلگیری این دیالوگ و گفتمان بین طرفین ارتباط در جامعه ارتباطی کشور را فراهم کرده باشد و دغدغههای آنها را مطرح و مورد بحث و نظر قرار داده باشد.
سید غلامرضا کاظمیدینان، رئیس شورای سیاستگذاری هفته روابطعمومی
به بهانه هفته روابطعمومی؛ هفته همدلی و دیالوگ
