تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : دبیرخانه کنفرانس روابط عمومی
حوزه : هشتمین همایش روابط عمومی الکترونیک
شماره : 6813
تاریخ : ۲۱ آبان, ۱۳۹۶ :: ۱۴:۴۸
روابط عمومي؛ نماد مديريت با مردم

گسترش و توسعه روابط عمومي در جامعه مي تواند ملاك و معيار مناسبي براي نشان دادن پيشرفت مردم‌سالاري باشد. وجه مردم‌سالارانه روابط عمومي ها، جنبه اي اخلاقي دارد، زيرا بناست روابط عمومي ها تصويري واقعي اما رضايت بخش از موسسه و سازمان مورد نظر خود ارائه دهند. كوشش براي ارائه تصوير رضايت بخش، از يك سو مستلزم آگاهي از ديدگاه مردم است و از سوي ديگر تلاش براي جلب رضايت آنان. روابط عمومي ها مي توانند تصويري واقعي تر از جامعه به مديران ارائه دهند. اگر روابط عمومي ها اين تصوير واقعي را از راه نظرسنجي هاي و افكار سنجي هاي علمي به مديران منتقل نكنند، رفته رفته مديران حلقه نرديكان خود را تصويري از جامعه پنداشته و رفته رفته خواست آنان را با خواست عمومي اشتباه مي گيرد و به جاي پاسخ دادن به خواست عمومي و جلب رضايت مردم، رضايت حلقه هاي كوچكي را جلب مي كنند. لذا از اين جهت است كه روابط عمومي در حكومت مردم‌سالار اهميت پيدا مي كند. روابط عمومي بر مردم مديريت نمي‌كند بلكه به دنبال مديريت با مردم است و در جايگاه مردم نمي‌نشيند، بلكه با مردم تصميم مي‌گيرد و از اين طريق به تعديل سياست‌ها و ارتقاي رضايت‌مندي مردم كمك مي‌كند. روابط عمومي حافظ اعتبار و خوش‌نامي يك سازمان است و نقش مهمي را در جلب اعتماد مردم دارد، بر اين اساس روابط عمومي موفق چشم بينا، گوش شنوا و زبان گوياي سازمان خود است و بر همين اساس اگر بپذيريم كه هر سازماني نيازمند برقراري ارتباط با مردم است بايد بر اين نكته نيز تأكيد شود كه وظيفه روابط عمومي صرفاً پاسخگويي به مخاطب نيست بلكه نحوي نظارت بر عملكرد مديريت نيز هست و روابط عمومي‌ اي موفق است كه با نظارت خود به ارتقاي كيفيت عملكرد سازمان كمك كند همچنين روابط عمومي موفق دانش محور و دانش پايه است و در كنار معيارهايي هم‌ چون اخلاق، هنر و وفاداري به مردم، صداقت و سرعت در مديريت نقش‌آفريني مي‌كند. وظيفه اصلي روابط عمومي در سازمان حذف موارد منفي و تقويت تشكيلات و نقاط مثبت سازمان است و در اين عرصه مي تواند با شناسايي نقاط ضعف سازمان، زمينه تقويت سازمان را فراهم نمايد؛ همچنين دنياي روابط عمومي با افكار عمومي پيوندي ناگسستني دارد و با توجه به سرمايه اجتماعي كه افكار عمومي در اختيار سازمان‌ها قرار مي‌دهد، مي‌توان به رفع كمبودها پرداخت. در حقيقت رشد روابط عمومي‌ها ناشي از گرايش جامعه به پرسشگري است در صورتي كه افكار عمومي به دنبال پرسشي باشد، نمي‌توان بي‌تفاوت از كنار آن گذشت. از جهتي نيز جريان آزاد اطلاعات نيازهاي جديد را در جامعه ايجاد كرده و به همين دليل مسوولان روابط عمومي بايد براي پاسخ گويي با تمامي بخش‌هاي سازماني خود در ارتباط باشند.بنابراين احترام به افكار عمومي موجب رشد روابط عمومي است و با توجه به اين كه رسانه نيز زمينه‌ ساز شكل‌گيري افكار عمومي است، لذا بايد اطلاع رساني در شيوه‌هاي سنتي و مدرن در مركز توجه روابط عمومي ها قرار گيرد. روابط عمومي حوزه‌ پيچيده اي است كه در شكل‌گيري آن علم، ‌فن، ‌هنر و نظريه نقش اساسي را ايفا مي‌كنند لذا موفق و پيشرفت در روابط عمومي بدون تسلط به اين مباحث امكان پذير نمي باشد، ولي امكان فعاليت روابط عمومي و پاسخگويي موفق به افكار عمومي نيز تنها در جريان آزاد اطلاع رساني فراهم مي باشد. بر اين اساس روابط عمومي، رسانه و افكار عمومي يك مجموعه اطلاع رساني را تشكيل مي‌دهند كه تنها در صورت فضاي باز اطلاع رساني اين فرآيند و دوره كامل مي‌شود و در فضاي بسته اطلاع رساني، طنز جاي تحليل، وحدت جاي تكثر و شايعه جايگزين خبر خواهد شد. بنابراين بايد به اصل آزادي جريان اطلاعات در روابط عمومي‌ها توجه شود زيرا كار روابط عمومي تعريف از سازمان ذيربط نيست و بايد در اين حوزه به بيان نقص و كاستي‌ها نيز پرداخته شود. هنر نيز به عنوان يكي از ابعاد مهم فعاليت‌هاي روابط عمومي است چرا كه بيان هنري براي روابط عمومي يك ارزش است و در همه فعاليت‌ها براي ماندگاري پيام از ظرفيت‌هاي هنري استفاده مي‌شود و اين هنرمندي در كار روابط عمومي در به كارگيري شيوه‌ها براي ارايه خدمات بهتر جلوه مي‌كند و از اين طريق است كه مجموعه‌اي پاسخگو، مردم‌مدار و پذيرنده ديدگاه‌هاي عمومي شكل گرفته و به بهبود مديريت مي‌انجامد

© 2018 تمام حقوق این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی کنفرانس‌های روابط عمومی محفوظ می باشد.